Välkommen

Vi är ledande inom vattengymnastik

Om du gillar oss, tveka inte att följa oss. Klicka på knappen. Prenumeranter får vårat medlemsutsick varje i månaden.

Subscribe Now

Senaste inläggen

Grundfakta om vattengymnastik

Vattengymnastik har snabbt blivit en av de mest mångsidiga och populära träningsaktiviteterna runt omkring i Sverige, och av goda skäl.

Den här artikeln ger dig en inblick i några grundläggande saker du behöver förstå om sporten vattengymnastik.

Vattengymnastik uppfattas som ett underbart träningsprogram. Det rekommenderas ofta för äldre och gravida kvinnor. Det med tanke på deras särskilt känsliga förhållanden.

Träningsformen är också bra för personer som lider av ryggproblem, artrit, knäskador eller fot- och benskador. Anledningen till att det är så effektivt för dessa grupper är på grund av dess låga påverkan på känsliga delar i kroppen. Det är en mild träningsform som ändå är effektiv.

Vatten gör att du känner dig upp till 90 procent lättare än vad du normalt skulle göra. Det innebär att när du börjar hoppa eller springa i vattnet registrerar din kropp inte samma nivåer av stress som du normalt skulle uppleva som du gör dessa saker på land.

Naturligtvis betyder det inte att vattengymnastik endast bör begränsas till särskilda grupper.

Faktum är att det erbjuder ett antal olika hälsofördelar för människor oavsett deras respektive konditionsnivå.

Vattengymnaster använder sig av olika sätt att träna. De kan till exempel integrera olika element från andra idrotter, inklusive Tai Chi, Zumba, Kickboxing och Yoga övningar.

Det beror helt på vad du tycker är roligt och vad du vill jobba på under sin session.

Träna effektivt med vattengymnastik

Vattengymnastik får ofta ett dåligt rykte för att vara för lätt träning. Men många av dessa kritiker inser inte effektiviteten av träning i vattnet.

Faktum är att många professionella idrottare införliva vattengymnastik i sina träningsrutiner

Denna artikel illustrerar hur du kan använda vattengymnastik till din fördel.

Vattengymnastik för att bränna kalorier

Vattengymnaster bränner ca 400 till 500 kalorier per timme under träningen. Exakt förbränning beror på ett antal olika faktorer som din kroppstyp, intensitetsnivå, tillsammans med vattentemperatur och djup.

Prova att träna med inslag av snabbare repeteringar i djupare vattennivåer för att maximera kaloriförbränning.

Styrketräning

Det är ett välkänt faktum att vatten är 12 gånger mer motståndskraftigt än luft.

Därför är alla former av vattengymnastik effektiva sätt att bygga upp styrka.

Enkla övningar som att sparka runt i vattnet kan göra underverk för din kropps muskelutveckling.

Om du vill inducera lite mer tyngd i träningen kan du överväga att inkorporera extra utrustning som vikter, vattenpaddlar, singel eller dubbla bojar och till och med kickboards.

Här presenterar vi några av de saker du kan göra för att på ett bra sätt använda dig av vattengymnastik i ditt träning.

 

Fördelarna med vattengymnastik

Sporten/träningsformen vattengymnastik är som sagt ofta förbisedd på grund av tanken att det ska ha för låg intensitet. Naturligtvis är sådana avvisande kommentarer ofta en följd av brist på korrekt förståelse av själva idrotten.

De verkar inte förstå att dess lågintensiva natur är avgörande för dess effektivitet.

Vattengymnastik vad är det?

För du bättre ska kunna förstå vad vattengymnastik gör för kroppen är det viktigt att vi diskuterar vad det är först.

I grund och botten är det en typ av motståndsträning där du utför grundläggande aerobics träning i vanligt grundvatten som i en simbassäng.

Det faktum att personen är nedsänkt i åtminstone midjan djupt vatten är avgörande för fördelarna med denna övning.

Vi kanske inte inser det men inverkan på våra leder under en typisk träning kan lätt bli en slags vägtull för kroppen.

Att utföra övningarna i vattnet avtar en del av kraften på grund av den ökade flytkraften.

Detta är särskilt tilltalande för dem med tillstånd som artrit eller de som för närvarande genomgår fysisk rehabilitering.

Samtidigt ger vattnet det ett extra lager av utmaning för oss på grund av det extra motståndet som vattnet ger.

 

 

Fördelar med vattengymnastik

Träning i vattnet medför ett antal viktiga hälsofördelar. Notera att som andra träningsplaner kan vattengymnastiks sessioner anpassas enligt personens specifika behov.

Här är några av fördelarna med att utföra vattengymnastik.

• Ökad muskelstyrka – Vatten är naturligt fyra till 42 gånger större än luftmotstånd. Detta grundläggande faktum garanterar automatiskt en mer intensiv träning för din kropp när du gör det i vattnet.

Det faktum att du och dina muskler arbetar hårdare kommer att göra att även de mest grundläggande rörelserna kan hjälpa dig.

Ett tips för dig som vill få mer av träningen är att integrera extra träningsutrustning till din rutin för förbättrade resultaten.

• Uthållighetsträning – Som vi nämnt ovan är vattnets form och motståndskraft avgörande för de positiva effekterna av vattengymnastik.

Att göra även de enklaste rörelserna kommer snabbt att göra dig trött då din kropp måstehantera vattnets motståndskraft.

• Ökad flexibilitet – Många studier har visat på hur en betydande ökad flexibilitet kan uppstå bland vuxna efter de att utfört gymnastikövningar i vatten.

Det här är knappast nyheter för någon. Trots allt var vattengymnastik utformad i början för att just ge möjligheter för ökad flexibilitet. Det tillsatta elementet av vatten tvingar dina leder att öka sitt rörelseområde och därigenom förstärka dess effekter.

• Bränna mer kalorier – Träning i vattnet ”tvingar” dig till större ansträngningar för att göra de mest grundläggande uppgifterna, vilket hjälper dig att bränna mer kalorier än vad du normalt skulle göra i en normal markinställning.

Du kan enkelt ed justera olika aspekter av vattnet (temperatur, volym, djup) för att få bättre, ökade, resultat.

Dessa är bara några av de fördelar som vattengymnastik ger dig. Så ta chansen pcj prova själv så kommer du snart känna de positiva träningseffekterna.

Hur kan vattengymnastik hjälpa mig?

Vattengymnastik är ofta sedd med lite förakt. Många säger att det bara är för gamla och de som har alltför låg intensitet i sin träning.

Det är lite konstigt argument med tanke på att det är som om intensiteten är den enda avgörande faktorn för ett träningsperspektiv…

De som säger de här sakerna har ofta dålig koll på vad vattengymnastik försöker uppnå.

Du som bättre förstår vattengymnastik kan också förstå att dess lågintensiva natur är en viktig del av träningsprogrammet.

Det är en avgörande faktor för det som gör det här träningsprogrammet så effektivt.

 

Vattengymnastik

För att du ska kunna förstå fördelarna med vattengymnastik, låt oss först diskutera vad det egentligen innebär. Vattengymnastik är en enkel träningsform att förstå.

Enkelt förklarat innebär träningen att du utför du typiska gymnastiska övningar medan du är nedsänkt i midjedjupt vatten.

Att vara nedsänkt i vatten är det skapar effekten samtidigt som det är en mild träning. Detta beror på att vattnets flytkraft lindrar effekten av motion på kroppen. Slitage som du normalt får av din träning utförd på land reduceras avsevärt vid träning under vatten.

Positiva effekter av vattengymnastik

Denna form av motion är egentligen en form av motståndsträning. När du är nedsänkt i poolens vatten är ett viktigt element som medför många hälsofördelar.

Här är återigen några positiva effekterna av vattengymnastik:

• Mjukare rehabilitering – Som nämnts ovan är den tillförda vattentätheten ett viktigt element i vattengymnastik. Genom att minska belastningen på lederna tillåter det patienter som genomgår fysisk terapi att enkelt genomgå rehabiliteringen.

Det hjälper också patienter med artrit och artros.

• Bränna kalorier snabbare – Vatten ger mycket mer motstånd än luft. Detta gör varje rörelse blir mycket ”mer” jämfört med utförd på land. Det är därför många idrottare kombinerar vattengymnastik träning med sina normala styrke- och uthållighetsrutiner. Det leder helt enkelt till bättre förutsättningar för dig att maximera förbränningen av kalorier. Du kan naturligtvis succesivt öka förbränningen genom att justerar vattendjup, volym och temperatur.

• Minska blodtrycket – Det här är en annan fördel som orsakas av själva vattenbeständigheten. Vattnet trycker på ditt blod. Detta bidrar effektivt till bättre blodcirkulation vilket i sin tur bidrar till att minska ditt blodtryck.

Något som är viktigt för personer som lider av hjärtsjukdom, eftersom det kan hjälpa hjärtat att vara aktiv, samtidigt som den inte överarbetar hjärtat.

Dessa är bara några av de specifika anledningarna till att vattengymnastik hjälper din kropp. Håll alltid dem i åtanke och var noga med att prova dig själv.

 

läs om hjärt- och kärlsjukdomar här:  www.hjart-lungfonden.se

Vattengymnastik är ett uppskattat och mycket roligt sätt att träna.

Men som alla andra träningsformer kan det bli lite monotont efter ett tag. Om du vill utveckla träningen kan du enkelt ”kasta in” lite variation i mixen. Det kommer hjälpa dig att få de bästa resultaten. Här presenterar vi några träningsrutiner som du kan använda och kombinera med din gymnastik i vattnet.

Uppvärmning: Börja med en vattenvandring

Ett av de bästa sätten att få din kropp att värma upp och som bara tar några minuter är att vattenvandra.

Börja gå lite på midjenivå vatten; Starta med att ta långsamma steg. Se till att du svänger armarna fram och tillbaka.

När du gör det se till att dina magmuskler hålls spända och att ryggen är rak. Fötterna ska landa platt mot poolbotten för att maximera allting.

Börja efter ett par minuter att öka intensiteten. Ta långa och snabba framsteg ett tag innan du går på full ”vattenjakt”. Vattnets motstånd gör att du smidigt och snabbt får din hjärtfrekvens att öka.

Kardioutbildning: Undervattenssparkar och slag

Att arbeta på din cardio är en av de bästa sakerna du kan göra under vatten. Den extra vattenbeständigheten hjälper dig och skapar naturligt mer utmaning. Även enkla drag som slag och spark kommer att hjälpa dig att bygga din kardio snabbare.

Självklart kan en karatespark eller karateslag vara ganska tröttsamt även på land. Men med det extra elementet som kommer med att övningen utförs i vatten får du en total kroppsövning.

Tänk på att när du börjar måste du se till att dina armar är nedsänkta i vattnet.

När du har gjort det kan du börja.

Börja först med att slå framåt med din vänstra knytnäta när du lyfter ditt högra knä. Detta samtidigt som du sparkar upp din högra fot upp. Gör sedan snabbt motsatt rörelse. Du måste se till att dina rörelser är snabba och samordnade samtidigt som du håller dina magmuskler spända.

För ytterligare effekt kan du använda utrustning som vattenvikter. Detta bör hjälpa dig att få effektiv och bra styrketräning.

Lägre kroppsövning: Vågmakaren

Denna speciella övning fokuserar på rygg, skinkor, ben med mera. Du kan göra övningen genom att först gå ut till bröstdjupt vatten.

När du möter poolens kant lägger du din vänstra hand på kanten. Din högra handflata bör placeras under vattenlinjen, mot poolens vägg. Därifrån rätar du ut dina ben bakom dig samtidigt som du håller knän och fötter ihop. När du intagit den här positionen börjar du göra delfinsparkar sparkar i 30 sekunder. Se till att du gör övningen så hårt och så fort du kan.

Detta hjälper dig få bra underkropp samtidigt som du bränner av några kalorier.

Dessa är bara några träningsförslag som du kan införliva till din vattengymnastik. Fråga gärna en tränare om fler tips.

 

Bli vän med oss